Kamu İhale Kurumuna yapılan itirazen şikâyet dilekçesinde özetle;

Sözleşme Tasarısında yer alan düzenlemelerin Tip Sözleşme hükümleri ile çeliştiği, anılan düzenlemenin bu haliyle mevzuata uygun olmadığı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:

Sözleşme Tasarısı’nın 12.1.k maddesinde “Bu Sözleşmeden Doğan Hak ve Alacaklar Devir veya Temlik Edilemez.” düzenlemesi, 12.3’üncü maddesinde “Yüklenici yapılan işe ilişkin hakediş ve alacaklarını idarenin yazılı izni olmaksızın başkalarına devir veya temlik edemez. Temliknamelerin noterlikçe düzenlenmesi ve idare tarafından istenilen kayıt ve şartları taşıması zorunludur.” düzenlemesi

yer almaktadır.

6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 183’üncü maddesinde, Kanun, sözleşme veya işin niteliği engel olmadıkça, borçlunun rızasını aramaksızın alacağını üçüncü bir kişiye devredebileceğinin hüküm altına alındığı, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 17’nci maddesinde 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında yapılacak olan hizmet alımı ihalelerinde Sözleşme Tasarısı hazırlanırken idarelerce Yönetmelik ekinde yer alan Tip Sözleşme’nin esas alınması gerektiği,

Tip Sözleşme’nin ve idarece hazırlanan Sözleşme Tasarısı’nın 12.3’üncü maddesinde yüklenicinin hakediş ve alacaklarını idarenin yazılı izni olmaksızın başkalarına devir veya temlik edemeyeceğinin belirtildiği, anılan Tip Sözleşme düzenlemesi ile 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun 183’üncü maddesinde belirtilen devir ve temlike ilişkin uygulamanın sözleşmenin tarafı olan idarenin yazılı iznine tabi tutulduğu anlaşılmış olduğu, Sözleşme Tasarısı’nın 12.1.k maddesinde idare tarafından sözleşmeden doğacak hak ve alacakların devir veya temlik edilemeyeceği baştan düzenlenerek mevzuatın kendisine vermiş olduğu temlik uygulamasına yönelik seçim hakkını, uygulanmaması yönünde kullandığı, ihale konusu işin personel taşıma hizmeti olması ve ödemelerin %75’inin araç sahiplerine ödeneceği hususu da göz önüne alındığında idarenin hakkediş ve alacakların başkalarına devir veya temlik edilemeyeceği yönündeki düzenlemenin mevzuata aykırı olmadığı ve başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. (Bkz. Kamu İhale Kurulunun 22.05.2024 tarihli 2024/UH.I-670 sayılı kararı).

(Detaylı bilgi için KILIÇ HUKUK ve DANIŞMANLIK OFİSİ ile iletişime geçiniz.)

İhale Dokümanlarında Hakkediş ve Alacakların Başkalarına Devir veya Temlik Edilemeyeceği Yönünde Düzenleme Yapılması

Tem